Administracinis nusižengimų kodeksas
Nuo 2017 m. sausio 1 d. administracinių teisės pažeidimų kodeksas (Toliau – ATPK) jau tapo istorija. Jį pakeitė naujas, artimesnis baudžiamajam kodeksui (Toliau – BK) daugelio manymu modernesnis administracinių nusižengimų kodeksas (Toliau – ANK). Kai kurios teisės normos kurios buvo įtvirtintos ATPK yra perkeltos į BK, pavyzdžiui, naujajame ANK nebelieka teisės normos kuri reglamentuoja narkotikų laikymą arba pasipriešinimą pareigūnams. Šias normas mes rasime jau minėtame BK.
Baudos
Iš esmės ANK tapo griežtesnis, kadangi už daugelio pažeidimų padarymą baudos yra suapvalintos į didesnę pusę, o kai kurie nusižengimai bus baudžiami daug griežčiau negu ankščiau galiojusiame ATPK. Pavyzdžiui viršijus leistiną greitį arba asmenims kalbant mobiliojo ryšio priemonėmis. (Atitinkamai asmenims kalbant mobiliuoju telefonu teks sumokėti baudą nuo 60 iki 90 eurų, o motociklų ar sunkvežimių vairuotojams net ir viršijus greitį daugiau kaip 30km/h neteks vairuotojo pažymėjimo nuo trijų iki šešių mėnesių). Vairuotojai, kurie rizikuos ir transporto priemonę eksplotuos neturint civilinės atsakomybės privalomojo draudimo, privalės mokėti baudą kuri sieks nuo 50 iki 100 eurų. T.y praktiškai dvigubai didesnę pinigų sumą, lyginant su ankščiau galiojusiu ATPK.
Diskusijų audra
Didžiausią diskusijų audrą tarp visuomenės ir politikų kelia atsakomybė už transporto priemonių vairavimą išgėrus, kas kelia grėsmę kelyje tiek pėstiesiems tiek kitiems vairuotojams.
Įstatymų reguliavimas
Dabar dabartinį įstatymų reguliavimą, neblaiviam vairuotojui, kurio kraujyje nustatoma daugiau negu 1.50 promilės alkoholio, taikoma baudžiamoji atsakomybė – bauda, arba areštas, arba laisvės atėmimas iki vienerių metų.
Vairuotojai vengiančiam pasitikrinti blaivumą, taikoma bauda nuo vieno tūkstančio iki dviejų tūkstančių eurų baudą ir teisės vairuoti atėmimas iki ketverių metų.
Įstatymo spraga
Pagal anksčiau galiojusią praktiką, kai asmuo atsisakydavo pasitikrinti blaivumą, automatiškai atsisakymas buvo traktuojamas kaip sunkus girtumo laipsnis. Kokia situaciją gauname vertinant naują įstatymų reguliavimą?
Visų pirma, kyla klausimas dėl baudžiamosios atsakomybės už vairavimą išgėrus, kadangi tai yra kraštutinė, paskutinė priemonė, kai kitos priemonės jau yra išnaudotos (pvz administracinės).
Dabar asmuo sustabdytas policijos pareigūnų ir atsisakydamas pasitikrinti savo blaivumą, išvengia baudžiamosios atsakomybės. Tai yra elementari įstatymo spraga, kurią reikia keisti.
Baudžiamoji atsakomybė
Kalbant apie baudžiamąją atsakomybę, vargu ar teistumas vairuotojams kurie nuolatos vairuoja transporto priemonę yra tai ko siekia mūsų valdžios atstovai. Taip, teistumas kai kuriems asmenims užkerta kelią pavyzdžiui dirbti tam tikrą darbą, tačiau vargu ar su teistumu kylančios pasekmės yra įdomios asmenims kurie sėdo ir toliau sės už automobilio vairo išgėrę. Tačiau, valstybei toliau einant veikų kriminalizavimo keliu, natūralu, jog asmenų kurie turės teistumą ir praras nepriekaištingą reputaciją tik didės.
Įstatymo pataisos
Verta pažymėti, jog jau yra įregistruotos įstatymo pataisos, kurios numatytų, jog ir atsisakius pasitikrinti blaivumą, asmeniui kiltų baudžiamoji atsakomybė.
Dar viena įdomi naujovė, jog asmeniui pasitikrinus blaivumą ir alkotesteriui parodžius daugiau nei 1.5 promilės, vairuotojas bus priverstinai nuvežtas į medicininę įstaigą kraujo tyrimams atlikti. Gavus atsakymą, visa medžiaga toliau keliaus į teismą. Ši naujovė yra sveikintina visuomenės ir galbūt taip pavyks išvengti piktnaudžiavimo atvejų kai yra sukeičiami kraujo mėginiai. Kol kas nėra diskutuojama apie tai, kaip asmuo bus pristatomas į medicinos įstaigą – policijos pareigūnų, greitosios medicinos pagalbos ar galbūt vyks privalomai patys. Tačiau vargu ar mūsų minėtos institucijos kai jose ir taip trūksta darbuotojų imsis atlikti šias funkcijas.
Įstatymas galioja
Kol kas įstatymas galioja tik nuo šių metų pradžios ir nėra susiklosčiusios praktikos nei ikiteisminio tyrimo įstaigose, nei teismuose. Kol kas sunku vertinti ar asmeniui nustačius didesnį negu 1.5 promilės girtumą baudžiamoji atsakomybė yra tinkama ir pasieks savo tikslus.
ANK naujovės
Taip pat nuo naujųjų metų įsigaliojusiame ANK nebelieka vienos iš administracinių nuobaudos rūšių t.y administracinio arešto, tai reiškia visi asmenys buvo paleisti į laisvę ir jeigu jiems liko neatliktos nuobaudos dalis, ji buvo pakeista viešaisiais darbais.
Dar viena naujovė, ANK nustatytas administracinės nuobaudos skyrimo senaties terminas – 2 metai nuo administracinio nusižengimo padarymo dienos, lyginant su ATPK – jis padidėjo net keturis kartus, kadangi ATPK senaties terminas buvo tik 6 mėnesiai.
Sunku vertinti naująjį ANK
Kol kas sunku vertinti naujojo ANK poveikį ir naudą, tačiau galima teigti, jog naujasis kodeksas turi spragų kurias reikia keisti. Susiformavus teismų praktikai galėsime pateikti ir praktinių situacijų kuomet naujasis kodeksas neveikia, arba veikia nepasiekiant nuobaudos siekiamų tikslų. Be abejo prireiks laiko kol visuomenė susipažins su pakeitimais, tačiau aišku jau dabar, jog naujojo kodekso jau artimiausioje ateityje laukia pokyčiai.
Teisininkas Darius Dzikas